Sunday 16 September 2012

တုိင္းေဒသႀကီး / ျပည္နယ္တို႔၏ လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အစုိးရဆုိင္ရာ ဥပေဒမ်ားအေပၚ ပုိင္္းျခားေ၀ဖန္ သုံးသပ္ခ်က္

အပုိင္း(၂) ဥပေဒျပဳအာဏာသည္ အကၡရာျဖစ္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္၏ အသက္လည္း ျဖစ္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အစုိးရတို႔၏ ျခားနားပုံကဆိုလွ်င္ ထို႔ထက္ ျပတ္ျပတ္သားသား စည္းျခားထားပါသည္။ လႊတ္ေတာ္က ဖြဲ႔စည္းေပးေသာ အစိုးရသာလွ်င္ ျဖစ္ရပါမည္။ ယခုမူ ဘုရားကေအာက္ ေမ်ာက္ကအထက္ ျဖစ္ေနပါသည္။ သမၼတစနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သြားမည့္ အစိုးရကို ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၆၀ (က) အရ " ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတကို သမၼတ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ေရးအဖြဲ႔ျဖင့္ ေရြးခ်ယ္သည္။ " ဟု၎၊ အစုအဖြဲ႔ (၃)ဖြဲ႔ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းရမည္။ ထိုအစုအဖြဲ႔တြင္ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္က အစုအဖြဲ႔၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္က အစုအဖြဲ႔ႏွင့္ (၂၅) ရာခုုိင္ႏႈန္းပါ၀င္ေသာ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က အမည္စာရင္းတင္သြင္းသည့္ တပ္မေတာ္သား အစုအဖြဲ႔ တုိ႔ပါ၀င္သည္။ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရအဖြဲ႔ ပုဒ္မ (၂၀၁)တြင္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ ဦးေဆာင္သည့္ " အမ်ိဳးသား ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လုံၿခံဳေရးေကာင္စီ " ကုိ ေအာက္ပါပုဂၢိဳလ္မ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းသည္။ - (က) ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ၊ (ခ) ဒုတိယသမၼတ၊ (ဂ) ဒုတိယသမၼတ၊ (ဃ) ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ဥကၠဌ၊ (င) အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ ဥကၠဌ၊ (စ)တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္၊ (ဆ) ဒုတိယ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္၊ (ဇ) ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာန ၀န္ႀကီး၊ (စ်) ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာန ၀န္ႀကီး၊ (ည) ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီး ဌာန ၀န္ႀကီး၊ (ဋ) နယ္စပ္ေရးရာ၀န္ႀကီးဌာန ၀န္ႀကီးတုိ႔ ျဖစ္ၾကသည္။ တိုင္းျပည္ကုိ ဤ (၁၁)ဦးျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ထားသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတကိုပင္လွ်င္ တပ္မေတာ္မွ ခန္႔အပ္ထားေၾကာင္းႏွင့္ (၁၁) ဦးအနက္ ဌာန (၆) ခုစလုံးသည္ တပ္မေတာ္သားမ်ား ျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။ တစ္မိုးလုံး ေဖ်ာက္ဆိပ္ခ်ည္းပင္ျဖစ္သည္။ ျပည္ေထာင္စု အစုိးရ၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အခြင့္အာဏာ ပုဒ္မ (၂၁၆) တြင္ " ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒပါ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ ျပည္ေထာင္စု၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာသည္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ဥပေဒျပဳႏုိင္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈဆုိင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားကုိလည္း သက္ေရာက္ပ်ံ႕ႏွံ႔သည္။" ဟု ေဖာ္ျပထားသျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာက ျပည္ေထာင္စု ဥပေဒျပဳအာဏာကုိ လႊမ္းမိုးသက္ေရာက္ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေစပါသည္။ ျပည္ေထာင္စု ဥပေဒျပဳအာဏာသည္ သြားမရွိသည့္ က်ားႀကီးပမာ ဟိန္းေဟာက္႐ုံ သက္သက္မွ်သာ။ တပ္မေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးက ျပဌာန္းခိုင္းသည့္အတုိင္း ဥပေဒျပဳ ျပဌာန္း႐ုံသာျဖစ္ေနေပသည္။ အဓိက ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ၏ အားအနည္းဆုံးအခ်က္မွာ ဥပေဒျပဳအာဏာကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာေအာက္တြင္ သြားထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အခန္း(၁) အေျခခံမူမ်ား ပုဒ္မ (၄၆) တြင္ " ဤဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒပါ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားကုိ အနက္အဓိပြါယ္ ဖြင့္ဆုိျခင္း၊ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၊ တုိင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ားက ျပဌာန္းသည့္ ဥပေဒမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ ျပည္ေထာင္စု၊ တုိင္းေဒသႀကီးမ်ား၊ ျပည္နယ္မ်ားႏွင့္ ကိုယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ စီရင္စုမ်ား၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈဆုိင္ရာ အာဏာပိုင္မ်ား၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားသည္ လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ညီညြတ္မႈ ရွိ/မရွိ စိစစ္ျခင္း၊ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ တုိင္းေဒသႀကီးအၾကား၊ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ ျပည္နယ္အၾကား ၊ တုိင္းေဒသႀကီးအခ်င္းခ်င္း၊ ျပည္နယ္အခ်င္းခ်င္း၊ တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ စီရင္စုအၾကား၊ ကုိယ္ပုိင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ စီရင္စုအခ်င္းခ်င္း ျဖစ္ေပၚသည့္ ႏုိင္္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ အျငင္းပြားမႈမ်ားကို ၾကားနာဆုံးျဖတ္ျခင္းႏွင့္ ဤဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒက အပ္ႏွင္းသည့္ အျခားတာ၀န္မ်ား ေဆာင္ရြက္ျခင္းတုိ႔ကို ျပဳႏိုင္ရန္ ႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခုံ႐ုံးတစ္႐ုံးကို ဖြဲ႔စည္းရမည္။ " ဟု မူတြင္ပါရွိပါသည္။ တရားရုံးမ်ား ဖြဲ႔စည္းျခင္း ပုဒ္မ ၂၉၃(ဂ) တြင္ " ႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ဆုိင္္ရာခု႐႐ုံး " ဟုလည္း ပါရွိပါသည္။ ခုံ႐ုံးသည္ တရား႐ုံးမ်ားထဲမွ ခုံတရား႐ုံးျဖစ္သည္ကိုလည္း သတိျပဳရန္လိုအပ္ပါသည္။ ခုံ႐ုံး၏ လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ားကိုလည္း ပုဒ္မ ၃၂၂ (ဆ)တြင္ " ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ျပဌာန္းသည့္ ဥပေဒမ်ားက ေပးအပ္သည့္ လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ား။ " ဟု ေဖာ္ျပထားသျဖင့္ ခုံ႐ုံးသည္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ေအာက္တြင္သာ ရွိပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ ပုဒ္မ ၃၂၂ (က) တြင္ " ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒပါ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားကို အနက္အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆုိျခင္း။ " ဟု ပါရွိသျဖင့္ အေျခခံဥပေဒ ၏ အနက္အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆုိျခင္းအတြက္ ေနာက္ဆုံးႏွင့္ အၿပီးအျပတ္အဆုံးအျဖတ္ေပးခြင့္ ရရွိထားသည့္ တရား႐ုံးျဖစ္ေနပါသည္။ ဥပေဒျပဳအာဏာ၏ အထက္တြင္ သမၼတဦးေဆာင္ေသာ ကာ/လုံ (၁၁)ဦး ရွိေနသည္ကုိ သတိႀကီးႀကီး ထားရပါမည္။ ခုံတရား႐ုံးကိုလည္း ကာ/လုံကပင္ အာဏာေပးထားသည္ကို သိသင့္ပါသည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပုံ ဥပေဒကို အေသအလွဲ ကာကြယ္္မည့္ ေနာက္ဆုံးခံတပ္ျဖစ္ပါသည္။ ခုံ႐ုံးဥကၠဌမွာလည္္း စစ္ဥပေဒခ်ဳပ္ ဗိုလ္သိန္းစုိးျဖစ္ေနသည္ကုိလည္း ေမ့ေလ်ာ့မထားသင့္ပါေပ။ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္အတြင္း ဥပေဒျပဳၾကရာတြင္ ဥပေဒျပႆနာ ေပၚေပါက္လွ်င္ ခုံ႐ုံးက ဆုံးျဖတ္ပုိင္ခြင့္လုံး၀မရွိပါ။ ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္အတြင္းက ဥပေဒျပဳေနၾကသည့္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ႀကီးမ်ား၏ အဆုံးအျဖတ္သာ အခရာ ျဖစ္ရပါမည္။ ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္အထက္တြင္ ခုံ႐ုံးမရွိပါ။ တရားစီရင္ေရးအာဏာ အားလုံးမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာေအာက္က တုံးေအာက္ကဖါးသာလွ်င္ ျဖစ္ပါသည္။ အဘယ္မွာ တရားစီရင္ေရးလြတ္လပ္မႈ ရွိႏုိင္ပါမည္နည္း။ ခုံ႐ုံးကေကာ ဘာလုပ္ႏုိင္ပါမည္နည္း။ တရားဥပေဒစုိးမိုးမႈ လုံး၀ေပ်ာက္ဆုံးေနသည့္ ျမင္ကြင္းကုိ (၂၀ - ၈ - ၂၀၁၂) ေန႔ ကသတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲတြင္ ခုံ႐ုံးဥကၠဌ ဦးသိန္းစိုး၏ ေဒါသမာန္ဟုန္ ျပင္းထန္ေနေသာ အမႈအရာမ်ားက ေဖာ္ျပေနပါသည္။ ျပည္ေထာင္စုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ တိုင္း/ျပည္နယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၏ အာဏာစီးဆင္းပုံမွာ အထက္ေအာက္ တစ္ႀကိဳးတည္း တစ္ျပည္ေထာင္စနစ္၏ ေက်ာ႐ုိးအုပ္ခ်ဳပ္ပုံကို အထင္အရွားေတြ႔ရွိ ရပါသည္။ွ တိုင္း/ျပည္နယ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးျခင္း ပုဒ္မ ၂၆၁ (ဂ) တြင္ " ႏုိင္္ငံေတာ္သမၼတသည္ တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္၏ သေဘာတူညီခ်က္ရရွိၿပီးသည့္ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္အား သက္ဆိုင္ရာ တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ ခန္႔အပ္တာ ၀န္ေပးရမည္။ " ဟုလည္းေကာင္း၊ ပုဒ္မ ၂၆၁(ဃ) တြင္ " ႏိုင္္ငံေတာ္သမၼတက အမည္စာရင္းတင္သြင္းသည့္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္အား တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ ခန္႔အပ္တာ၀န္ ေပးရန္ ျငင္းပယ္ခြင့္ မရွိေစရ။ " ဟုလည္ေကာင္း ပါရွိသည္ကို အထင္အရွားေတြ႔ျမင္ရပါသည္။ တိုင္း/ျပည္နယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးသည္ တစ္ျပည္ေထာင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကို အေပၚလြင္ဆုံး ေဖာ္ျပခ်က္ျဖစ္ပါသည္။ တစ္ဆက္တည္းတြင္ တုိင္းေဒသႀကီး ဥပေဒခ်ဳပ္ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ဥပေဒခ်ဳပ္ ခန္႔အပ္ တာ၀န္ေပးျခင္း ပုဒ္မ ၂၆၆ (ခ)တြင္ " ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတသည္ တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္္ ဥပေဒခ်ဳပ္အျဖစ္ တာ၀န္ေပးအပ္ရန္ သက္ဆုိင္ရာ တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္က သက္ဆုိင္ရာလႊတ္ေတာ္၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ တင္ျပလာသည့္ ပုဂၢိဳလ္အား တုိင္္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္္ ဥပေဒခ်ဳပ္အျဖစ္ ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးရမည္။" ဟုလည္းေကာင္း၊ ပုဒ္မ ၂၆၆ (ဂ)တြင္ " ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးအပ္ရန္ ျငင္းပယ္ခြင့္ မရွိေစရ။ " ဟုလည္းေကာင္း ေဖာ္ျပထားခ်က္ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ စစ္ဗ်ဴ႐ုိကေရစီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၲရား တစ္စုံလုံးကို ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ပါသည္။ တိုင္း/ျပည္နယ္ ဥပေဒခ်ဳပ္မ်ား အေနျဖင့္ တုိင္း/ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္ ျပည္သူ႔ကုိယ္စားျပဳမႈကို အလ်ဥ္းမေတြ႔ႏုိင္ပါသျဖင့္ တိုင္း/ျပည္နယ္္ လႊတ္ေတာ္၏ ဥပေဒျပဳ အခန္းက႑ကို ေမွးမွိန္ေသးသိမ္ေစပါသည္။ တုိင္း/ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အစိုးရ၏ သိမ္ငယ္လွသည့္ လက္ရွိအေနအထားကို ယခုက်င္းပေနေသာ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀းတြင္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ား၏ တင္ျပခ်က္ကို ေတြ႔ျမင္ေနရသည့္ လတ္တေလာျမင္ကြင္းက သက္ေသခံေနပါသည္။ ျပည္နယ္ႏွင့္ တုိင္းေဒသႀကီး အစုိးရအဖြဲ႔မ်ား၏ တာ၀န္မ်ား သတ္မွတ္ျပဌာန္းေရး အဆုိတင္(ေနျပည္ေတာ္၊ ၾသဂုတ္ ၁၄) " လက္ရွိမွာ ျပည္နယ္၊ တိုင္းေဒသႀကီး၀န္ႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ အစိုးရအဖြဲ႔မွာ ျဖစ္ေနတဲ့ ျပႆနာက တခ်ိဳ႕၀န္ႀကီးဌာနေတြမွာ ၀န္ထမ္းမရွိဘူး၊ ၀န္ထမ္းမရွိေတာ့ ၀န္ႀကီးဌာနလို႔ေတာင္ ေျပာဖို႔မလြယ္ဘူး။ ေနာက္၀န္ႀကီးဌာန တခ်ိဳ႕က ျပည္ေထာင္စုအစိုးရနဲ႔ပဲ အလုပ္လုပ္ရမလား၊ ျပည္နယ္ အစုိးရအဖြဲ႔နဲ႔ပဲ အလုပ္လုပ္ရမလား ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေနတယ္။ " ဟု သီေပါၿမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ ဦးရဲထြန္းက ေျပာၾကားသည္။ ယခု လက္ရွိျမန္မာႏုိ္င္ငံတြင္ ျဖစ္ေပၚလ်က္ရွိေသာ တုိင္းရင္းသားျပႆနာ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းသည္ ျပည္နယ္အစိုးရ အဖြဲ႔မ်ားကို အေျခခံဥပေဒ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားပါ လုပ္ပုိင္ခြင့္မ်ားႏွင့္ ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္မ်ား လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ဥပေဒျပဳခြင့္ရမည္ဆုိပါက အနည္းငယ္ ေျပလည္သြားႏုိင္ေၾကာင္း အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ ဦးခက္ထိန္က ဆုိသည္။ (The Voice; Vol.8/ No. 33; p-22) နအဖ ဥပေဒ အမွတ္ ၁၆/ ၂၀၁၀ ျဖင့္ တုိင္္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ အစိုးရအဖြဲ႔ ဥပေဒကို ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္၊ ေအာက္တုိဘာလ (၂၁) ရက္ေန႔က ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႈးႀကီး သန္းေရႊ ျပဌာန္းေပးထားခဲ့သည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္ပုံအေျခခံဥပေဒႏွင့္ စေရြးကုိက္ျဖစ္သည္။ တရားသူႀကီးမ်ားကုိ ခန္႔အပ္ျခင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ပုဒ္မ -၂၉၉ (ဂ) (၂) တြင္ " ပုဒ္မ (၃၀၁)တြင္ သတ္မွတ္ထားေသာ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ တရားသူႀကီးမ်ား၏ အရည္အခ်င္းမ်ားႏွင့္ မျပည့္စုံေၾကာင္း အထင္အရွား မျပႏုိင္ပါက ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ခန္႔အပ္ရန္ အမည္စာရင္း တင္သြင္းသူကုိ ျငင္းပယ္ခြင့္ မရွိေစရ။ " ဟု ပါရွိပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္လုိက္သည့္ တရားသူႀကီးမဟုတ္ပါ။ သမၼတ (အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အႀကီးအမႈး)က ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္အား ခန္႔အပ္ထားေၾကာင္း ေပၚလြင္ထင္ရွားပါသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာေအာက္က တရားစီရင္ေရး အာဏာ ရွိေနသည္ဆိုလွ်င္ အုပ္ခ်ဳပ္သူေစခိုင္းသည့္ အတိုင္း အမိန္႔ခ်ၾကရေပေတာ့သည္။ လက္ရွိ အာဏာပိုင္ စိတ္ႀကိဳက္ ႏွစ္အရွည္ဆုံး ေထာင္ဒါဏ္မ်ား ခ်မွတ္ေနျခင္းက သက္ေသျပေနပါသည္။ အဘယ္မွာလြတ္လပ္သည့္ တရားစီရင္ေရး ျဖစ္ႏိုင္ပါအုံးမည္နည္း။ ျမန္မာႏုိ္င္ငံ တရားစီရင္ေရးစနစ္က စုတ္ျပတ္သတ္ေနေၾကာင္းကို အေတြးအေခၚပညာရွင္ ဆရာ၀န္မႀကီး တစ္ဦး၏ ထုတ္ေဖာ္ခ်က္အား တစ္တိုင္းျပည္လုံး ၾကားသိၾကရပါသည္။ ေစတနာေကာင္းျဖင့္ ေထာက္ျပသည္ကို နိမ့္ခ်ရုိက်ိဳး ျပဳျပင္ရပါမည္။ တိုင္းေဒသႀကီး တရားလႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တရားလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ တရားသူႀကီးမ်ား ခန္႔အပ္ျခင္းဆုိင္ရာ ပုဒ္မ ၃၀၈ (ခ) (၂)တြင္ " ပုဒ္မ (၃၁၀)တြင္ သတ္မွတ္ထားေသာ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တရားလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တရားလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီး၏ အရည္အခ်င္းႏွင့္ မျပည္စုံေၾကာင္း အထင္အရွားမျပႏုိင္ပါက သက္ဆိုင္ရာတိုင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္သည္ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတက ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္၊ သက္ဆုိင္ရာတုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္တုိ႔ႏွင့္ ညွိႏႈိင္းၿပီး သက္ဆုိင္ရာတုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တရားလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ ခန္႔အပ္ရန္လည္းေကာင္း၊ သက္ဆုိင္ရာ တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ညွိႏႈိင္းၿပီး တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ တရားလႊတ္ေတာ္ တရားသူႀကီးမ်ားအျဖစ္ ခန္႔အပ္ရန္လည္းေကာင္း အမည္စာရင္း ေပးပို႔သူမ်ားကို ျငင္းပယ္ခြင့္မရွိေစရ။ " ဟု ေဖာ္ျပထားသျဖင့္ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္တို႕တြင္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ တရားသူႀကီးမ်ားကို ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ပုိင္ခြင့္ မရွိေၾကာင္းအထင္အရွား ေတြ႕ရပါသည္။ သမၼတႏွင့္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ားကသာ ခန္႔အပ္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္တို႔၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္၊ ေရြးခ်ယ္ပုိင္ခြင့္ကုိ မ်က္ကြယ္ျပဳထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ေရြးခ်ယ္ရမည့္ ျပည္သူ႔တရားသူႀကီး ၏အခန္းက႑ကို စိန္ေခၚလုိက္သလုိ ျဖစ္ေနပါသျဖင့္ ဤပုဒ္မအားလည္း အသစ္ျပဳျပင္ ျပဌာန္းသင့္ ပါသည္။တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္တို႔ထားရွိျခင္းမွာ ဟန္ျပသ႑ာန္ ေဆာင္႐ုံသက္သက္မွ်သာ ျဖစ္ေနပါသျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ၏ ျဖစ္တည္ရမည့္ တရားစီရင္ေရးစနစ္ကို မည္သည့္ပုဒ္မတြင္မွာမွ် ရွာမေတြ႔ႏိုင္ပါ။ သက္ဆိုင္ရာလူမ်ိဳးစု ျပည္နယ္မ်ား၏ ဓေလ့ထုံးတမ္းဆုိင္ရာ အမႈအခင္းမ်ား၊ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ စပ္ဆိုင္လာလွ်င္ ယခုခန္႔အပ္ထားသည့္ ဗ်ဴရိုကရက္္အရာရွိ တရားသူႀကီးမ်ားက မည္သို႔စစ္ေဆးစီရင္ရမည္ကို တတ္သိနားလည္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ျပည္ေထာင္စု တရားစီရင္ေရး စစ္စစ္ တစ္ရပ္ေပၚေပါက္လာရန္ အထူးက်ိဳးစားရန္လိုအပ္ပါသည္။ တိုင္းေဒသႀကီးအစိုးရ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစုိးရ၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာကုိ ေဖၚျပသည့္ ပုဒ္မ (၂၄၉) တြင္ " ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒပါ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ တိုင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရ၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာသည္ တုိင္းေဒသ ႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္က ဥပေဒျပဳႏုိင္ေသာ ကိစၥရပ္မ်ားသုိ႔ သက္ေရာက္ပ်ံ႕ႏွ႔ံသည္။ ထုိ႔ျပင္ ျပည္ေထာင္စုဥပေဒ တစ္ရပ္ရပ္အရ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရအား ေဆာင္ရြက္ခြင့္ျပဳသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားသို႔လည္း သက္ေရာက္ပ်ံ႕ႏွံ႔သည္။ " ဟုေဖာ္ျပထားသည္မွာ အစိုးရ၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာက တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္၏ ဥပေဒျပဳႏုိင္ေသာကိစၥရပ္မ်ားေပၚ လႊမ္းမိုးထားေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။ ပုဒ္မ (၂၁၆)ကဲ့သို႔ ျပည္ေထာင္စုမွာ ေဖာ္ျပထားသည့္အတိုင္း ျဖစ္ေနပါသည္။ ဤေနရာတြင္ ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႔စည္းပုံအရသာ ဖြဲ႔စည္းမည္ဆိုပါက ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာအထက္တြင္ ျပည္နယ္အစုိးရ လုံး၀မရွိရပါ။ ဥပေဒျပဳလြတ္ေတာ္ ကျပဌာန္းလုိက္သည့္ ဥပေဒကုိသာ အစုိးရက လုိက္နာက်င့္သုံးရပါမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား၏ အခန္းက႑ကို ျမွင့္တင္ရန္လိုအပ္ပါသျဖင့္ ဤပုဒ္မအားလည္းဖ်က္သိမ္းၿပီး ျပည္ေထာင္စုပီျပင္သည့္ ျပည္နယ္ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္မ်ားကို တည္ေဆာက္ႏုိင္မည့္ ပုဒ္မမ်ားကိုသာ ထည့္သြင္းျပဌာန္းသင့္ပါသည္။ တိုင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစုိးရအဖြဲ႔ ဥပေဒ ပုဒ္မ (၄၀) တြင္ " တုိင္္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ႔သည္ ျပည္ေထာင္စု အစုိးရကသာ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ရန္ သတ္မွတ္ထားေသာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း တစ္ရပ္ရပ္ကုိ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရအဖြဲ႔ႏွင့္ ဖက္စပ္ျဖစ္ေစ၊ စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္ႏွင့္ အညီျဖစ္ေစ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္သည္။ " ဟု ေဖာ္ျပထားခ်က္အရ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ တိုင္း/ျပည္နယ္အၾကားတြင္ တိက်သည့္အက်ိဳးစီးပြားသတ္မွတ္ခ်က္ကုိ ခြဲေ၀မွ်တေစသင့္ပါသည္။ ႏုိင္ငံေရးတုိင္းသည္ စီးပြားေရး၏ အဆက္ျဖစ္သည္ကုိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိျမင္သင့္ပါသည္။ တုိင္္းျပည္ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာေရး၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးအတြက္လည္း ေသာ့ခ်က္ျဖစ္ပါသည္။ ႏုိင္ငံေတာ္ပိုင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ဥပေဒ ( န၀တ ဥပေဒ အမွတ္- ၉/၈၉)ကုိ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ မတ္လ (၃၁)ရက္ေန႔ ျပဌာန္းၿပီးေနာက္ တစ္ဆက္တည္းမွာပင္ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖၚ၀ါရီလ (၁၉) ရက္ေန႔တြင္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္္ငံ စီးပြားေရး ဦးပိုင္လီမိတက္ ( The Union of Myanmar Economic Holding Limited) န၀တ အမိန္႔ေၾကာ္ျငာစာ အမွတ္ - ရ/ ၉၀ ျဖင့္ဖြဲ႔စည္းခဲ့သည္။ ထုိ႔ျပင္ ဥပေဒေနာက္ထပ္တိုးလာသည့္ ႏုိင္ငံေတာ္ပုိင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒ (ဥပေဒအမွတ္ -၆/၉၇ ပုံ- သန္းေရြ)ျဖင့္ ျပဌာန္းထားေသးသည္။ ဤဥပေဒမ်ား၏ မေလ်ာ္ၾသဇာသုံးၿပီး စီးပြားေရးလက္၀ါးႀကီးအုပ္ ေသြးစုပ္ေနမႈမ်ားကို တစ္တိုင္းျပည္လုံးရွိ တုုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုံ ျပည္သူအမ်ား ခံစားေနရသည့္ အေျခအေနတစုံလုံးအား အပြင့္လင္းဆုံး ေဖာ္ထုတ္ဖြင့္ခ်ၾကရန္ လုိအပ္ပါသည္။ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစု လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ မည္ကဲ့သို႔ အက်ိဳးစီးပြားခြဲေ၀ပါမည္နည္း။ နအဖ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ အရင္းရွင္စီးပြားေရးစနစ္က ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ တိုင္း/ျပည္နယ္ အၾကားတြင္ မည္သို႔မွ် လက္၀ါးႀကီးအုပ္ ခြဲေ၀မႈ၊ ပုိင္ဆုိင္မႈႏွင့္ ဆက္ဆံမႈ မျပဳလုပ္သင့္ပါ။ တုိင္းရင္းသား စည္းလုံးညီညြတ္မႈ မၿပိဳကြဲေရး ဒုိ႔အေရးႏွင့္ တိုက္္႐ုိက္အခ်ိဳးက်ေန၍ ျဖစ္ပါသည္။ အက်ိဳးစီးပြားအရ အရင္းရွင္ လူမ်ိဳးႀကီး၀ါဒ လက္၀ါးႀကီးအုပ္မႈ၊ ေသြးစုတ္ခ်ယ္လွယ္မႈမွ ကင္းလြတ္ႏုိင္ေစရန္ လူမ်ိဳးစုတုိင္း သတိထားသင့္ပါသည္။ ဖန္တရာေတ သမိုင္းသင္ခန္းစာမ်ားအရ မေပ့ါဆၾကရန္လိုပါသည္။ မိမိတိုင္း/ျပည္နယ္မ်ားအတြက္ ကုိယ္ပုိင္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒ တစ္ရပ္ေရးဆြဲျပဌာန္းထားျခင္းျဖင့္ ကာကြယ္သင့္ပါသည္။ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ သက္ဆုိင္ရာ တိုင္း/ျပည္နယ္ လုိအပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ အံ၀င္ဂြင္က်ျဖစ္ရန္ လုိအပ္ပါသည္။ ျပည္ေထာင္စု စစ္စစ္ထူေထာင္ေရးအတြက္ ဦးတည္ခ်က္ ပန္းတိုင္ျဖစ္ရပါမည္။ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးျခင္းဆိုင္ရာ ပုဒ္မ ၂၆၁ (ဂ) တြင္ " ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတသည္ တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္၏ သေဘာတူညီခ်က္ရရွိၿပီးသည့္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္အား သက္ဆိုင္ရာ တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ ခန္႔အပ္တာ၀န္ေပးရမည္။ " ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ပုဒ္မ ၂၄၇ (က)တြင္ " တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအႀကီးအမွဴးးကို တိုင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဟု ေခၚေ၀ၚရမည္။ " ဟုသာေဖာ္ျပပါသည္။ ျပည္ေထာင္စုမွာကဲ့သို႔ သမၼတဟု ေခၚေ၀ၚရမည္ဟု မေဖာ္ျပေသာ္လည္း " အႀကီးအမွဴး သို႔မဟုတ္ အႀကီးအကဲ " ဟုေဖာ္ျပသင့္ပါသည္။ ျပည္ေထာင္စု မပီသမႈတစ္ခ်က္ကုိ ေတြ႔ရွိရပါသည္။ လက္ရွိတုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ားသည္ မိမိတိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ မိမိျပည္နယ္မွ ေရြးခ်ယ္ထားျခင္းခံရသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားမဟုတ္သည္မ်ားကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ျပည္နယ္တို႔ရွိ ျပည္သူလူထု၏ ေရြးခ်ယ္ခန္႔ထားသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားမဟုတ္ဘဲ ခန္႔အပ္အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ဗ်ဴ႐ုိကေရစီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱယားျဖစ္ေၾကာင္း ပီျပင္စြာေတြ႔ရွိရပါသည္။ ျပည္သူ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ေ၀းၿပီးရင္းေ၀းၿပီး တလြဲတေခ်ာ္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနသည့္ အေျခအေနကို ေရာက္ရွိေနသည့္အတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၲယားတစ္စုံလုံးကို အသစ္ျပင္ဆင္ ျပဌာန္းသင့္ပါသည္။ တုိင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႔႐ုံး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ႔႐ုံးဆုိင္ရာ ပုဒ္မ (၂၆၀)တြင္ " တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ အေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဦးစီးဌာန အႀကီးအမွဴးသည္ ရာထူးအေလ်ာက္ သက္ဆုိင္ရာ တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ႔၏ အတြင္းေရးမွဴးျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ေရးဦးစီးဌာနသည္ သက္ဆုိင္ရာ တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစုိးရအဖြဲ႔ ႐ုံးလည္းျဖစ္သည္။ " ဟုလည္းေကာင္း၊ ခ႐ုိင္ႏွင့္ၿမိဳ႕နယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆုိင္ရာပုဒ္မ (၂၈၈)တြင္ " ခ႐ိုင္အဆင့္ႏွင့္ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ႏုိင္ငံ့၀န္ထမ္းမ်ားအား တာ၀န္ေပးေဆာင္ရြက္ေစရမည္။ " ဟုလည္းေကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္ကုိေတြ႔ရပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးမရမီက ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၲယားျဖင့္ တုိင္းျပည္ကုိအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည့္ ပုံသ႑ာန္ႏွင့္ ဘာမ်ားကြာျခားပါသနည္း။ ပါလီမန္ေခတ္၊ မဆလ ေခတ္ႏွင့္ ဘာမ်ားကြာျခားပါသနည္း။ ဆန္းစစ္ၾကည့္လုိက္လွ်င္ ေမ်ာက္ေလာင္း ေမ်ာက္ေလာင္းပင္ အတူတူႏွင့္ အႏူႏူ ျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။ ဗ်ဴ႐ုိကေရစီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွသည္ ဒီမိုကေရစီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးသုိ႔ အသြင္ကူးေျပာင္းခ်င္သည္ဆုိလွ်င္ ယႏၲယားတစ္စုံလုံးကို ေျပာင္းလဲပစ္ရန္လုိပါသည္။ ျပည္သူ႔အတြက္ ျပည္သူေတြကုိယ္တုိင္ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ျပည္သူ႔ဒီမိုကေရစီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးသုိ႔ မုခ်ေျပာင္းလဲပစ္ရမည့္ ေခတ္ေရာက္ေနပါသျဖင့္ ဤပုဒ္မအားလုံးကို ျပန္လည္ျပဳျပင္ ျပဌာန္းသင့္ပါသည္။ ရပ္ကြက္ သုိ႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ စပ္ဆုိင္သည့္ပုဒ္မ (၂၈၉)အရ ရပ္ကြက္ သုိ႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စု အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒကို ျပဌာန္းသကဲ့သုိ႔ ၿမိဳ႕နယ္၊ ခ႐ုိင္၊ တုိင္း ေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒမ်ားကို ျပဌာန္းလာႏိုင္လွ်င္ တစ္နည္းတစ္ဖုံ ေျပာင္းလဲလာႏုိင္ပါသည္။ ျပည္သူ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကုိ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္သည့္ ဥပေဒမ်ားကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ စစ္စစ္ကသာလွ်င္ ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါသည္။ Last Updated ( Sunday, 16 September 2012 02:32 )

No comments:

Post a Comment